
Rouw op het werk – een andere invalshoek
Dit bericht is bedoeld voor alle leidinggevenden en medewerkers binnen een organisatie.
Iedere organisatie heeft vroeg of laat te maken met medewerkers die een verlieservaring doorstaan. Rouw is het gevolg op zo’n verlieservaring. De lichamelijke-, emotionele-, maar ook de sociale gevolgen zijn groot – waardoor het impact heeft.
Anders gezegd; een verlieservaring heeft diverse effecten op diverse niveaus. Deze kunnen opeenvolgend zijn en/of ze vinden gelijktijdig plaats. En, het is: situatie-, leeftijds- en persoonsgebonden. Daarom is een verlieservaring en het doorstaan van rouw overweldigend, complex en op zijn zachts gezegd – pijnlijk. Dit met het gevolg dat de focus, de energie niet gericht is op werken. Mensen kunnen gedeeltelijk of volledig in beslag genomen worden door het verlies en de rouw.
Bij verlieservaringen denkt men veelal aan het overlijden van een dierbare, partner, gezins- of familielid, maar helaas er zijn meer omstandigheden.
Denk ook aan:
- verlies van een dierbare door scheiding, waarbij mogelijk de kinderen niet meer dagelijks aanwezig zijn, gezien worden,
- verlies van gezondheid en de daarbij behorende beperkingen. En elke beperking is een verlieservaring op zich,
- het hebben van een chronische en/of terminale ziekte en de medewerker kan daardoor mogelijk in de laatste fase van het leven zijn,
- vruchtbaarheidsproblemen,
- zorgen voor en om de partner, gezins- of familielid,
- ongewenst kinderloosheid,
- (dreigend) ontslag,
- onveilige werksfeer,
- onveiligheid thuis of in de relationele sfeer,
- eenzaamheid,
- discriminatie,
- trauma’s,
- et cetera.
Mogelijk treft het bovenstaande de partner, gezins- of familielid van een medewerker. Dit met het gevolg dat het ook zijn weerslag heeft op deze medewerker. Deze medewerker kan mantelzorger zijn voor zijn/haar partner, gezins- of familielid. Waarbij hij/zij in beslag wordt genomen door zorgen, gebrek aan tijd, de noodzaak om te werken en te zorgen. Hij of zij staat dan onder grote druk om hiermee te kunnen handelen. Praktisch en emotioneel.
Voorwaarden omtrent rouw zijn soms opgenomen in een CAO – het rouwverlof. De genoemde 14 dagen zijn ontoereikend om medewerkers hetgeen te bieden wat zij nodig hebben. Het is altijd maatwerk en dit kan niet protocollair worden vastgelegd. Juist omdat iedereen met een verlieservaring, een eigen ervaring en een eigen beleving heeft.
Wat ik merk in mijn praktijk dat mensen te snel worden gere-integreerd. Juist om het verzuim te bekorten, te beperken. Medewerkers zijn dan en vanwege het bovenstaande niet alleen psychosociaal belast, maar juist psychosociaal – arbeidsbelast. Wat dus contraproductief is, zeker als zij niet op de juiste wijze gere-integreerd worden. Er geen rekening gehouden is en wordt met de omstandigheden en wat rouw met een mens doet.
Rouwen heeft tijd en begeleiding nodig omdat je als mens moet gaan aanpassen aan een nieuwe werkelijkheid. En dat doe je niet zomaar en even.
Tot slot:
Rouw is geen ziekte! Meld je een medewerker ziek? Wil je weten of dit praktisch of handig is voor de organisatie en voor de medewerker zelf?
Veelal wordt er ondersteuning geboden aan medewerkers die gere-integreerd kunnen worden. Maar, hoe staan jullie mensen bij die een verlieservaring meemaken of meegemaakt hebben en rouwen?
En: hoe sta je – als organisatie/leidinggevende – medewerkers bij die chronisch en/of terminaal ziek en mogelijk daardoor in de laatste fase van hun leven en stervende zijn?
Wat doe je voor hen?
Bieden jullie zorg, ondersteuning en/of nazorg?
Staan jullie deze medewerker bij in de moeilijkste fase van het leven?
Of, hoe sta je een medewerker bij als dit hun partner, kind, gezins- of familielid betreft?
Wil je tools, hoe je als organisatie medewerkers – die met een verlieservaring te maken hebben – kunt bijstaan?
Passen jullie art.5 van de Arbeidsomstandighedenwet toe – ter bescherming van de medewerker?
Eén van de tools is om mij in te zetten. Ik help de organisatie, de medewerker zelf en indirect ook hun gezins- en familieleden op een adequate, efficiënte, empathische manier.
Dit met het gevolg dat medewerkers rust gaan ervaren, de focus kunnen behouden om te werken. Weer onbelast zijn en het plezier in het leven en werken hervinden.
Ze zijn veelal de organisatie en de leidinggevende dankbaar dat zij in een moeilijk tijd bijgestaan, gefaciliteerd zijn.
Ben jij leidinggevende en/of medewerker en heb jij hiermee te maken? Neem contact met me op voor advies en begeleiding.
Mijn kennis en kunde:
Ik ben nu Verlies-, rouw-, stervensbegeleider, Gastdocent, Schrijver en Zaakwaarnemer. Daarvoor was ik o.a. Bedrijfsmaatschappelijk werker, Beleidsadviseur arbeidsomstandigheden en Inzetbaarheidsdeskundige bij een Arbodienst.
Ik heb 6.5 beroepsopleidingen gevolgd waarvan 3 op Post hbo niveau, waaronder de Post Hbo-opleiding – CROV, Casemanagement Regie op Verzuim gevolgd. (bewust niet afgerond met een certificaat).
Daarnaast beschik over voldoende levenservaring en daardoor kennis om mensen hierin adequaat te begeleiden.
Review
“Peter van den Berg heeft zich als verlies-, rouw- en stervensbegeleider onderscheiden door zijn diepgaande kennis en praktische ervaring. Zijn expertise strekt zich uit over verschillende facetten van verlies en rouw, waarbij hij inzicht heeft in hoe deze emoties zich manifesteren op de werkvloer.
In een werkomgeving kan het verlies en het inzetten van rouwverwerking een aanzienlijke impact hebben op de productiviteit en het welzijn van medewerkers. Peter is zich hiervan terdege bewust en biedt inzicht in de dynamiek die zich in dergelijke situaties voor kan doen.
Een belangrijk gebied waarin Peter zijn kennis toepast, is de balans tussen werk en privéleven, vooral na een verlies. Hij begrijpt dat medewerkers soms moeite hebben om hun professionele verantwoordelijkheden te combineren met hun behoeften.
Daarom biedt hij begeleiding die gericht is op het herstellen van deze balans, door medewerkers te helpen hun werkinzet te behouden en tegelijkertijd hun rouwproces te respecteren.
Door zijn gecertificeerde expertise en uitgebreide ervaring biedt Peter een waardevolle aanvulling aan organisaties die streven naar een integrale aanpak voor medewerkers die te maken krijgen met verlies en rouw”.
(ihkv de privacy – naam leidinggevende, organisatie niet vermeld).